Een onderzoek naar passende onderwijs-zorgarrangementen voor leerplichtigen
Leo Admiraal en Marlies Wopereis
Uitgeverij SWP, 2011
Regelmatig hebben zorgverleners en leerkrachten te maken met ‘overbelaste’ jongeren. Dit zijn jongeren die te maken hebben met een opeenstapeling van problemen: thuis, op school, in de buurt en met zichzelf. Ze vormen de meerderheid van de vroegtijdig schoolverlaters. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) spreekt zelfs van ‘maatschappelijke uitvallers’. Kortom: het zijn jongeren die overboord dreigen te vallen.
Dit boek analyseert wat er mis gaat in de ondersteuning van deze jongeren. Waarom hebben de hulp en begeleiding die zij ontvangen toch niet het gewenste effect? Maar het boek beschrijft ook hoe het anders kan, zodat een kind precies de zorg krijgt die het nodig heeft om sociaal te kunnen participeren. Centraal daarbij staat de inzet van een casemanager, die zorg, onderwijs en welzijn met elkaar verbindt. Een professional friend die het kind bijstaat op zijn weg naar de toekomst. Of zoals Jo Hermanns het in dit boek verwoordt: ‘Mensen die serieuze problemen in hun leven ervaren, hebben geen instellingen, teams, interventies of programma’s nodig, maar andere mensen die samen met ze op pad gaan en ze helpen hun eigen weg weer te vinden.’
Dit boek is gebaseerd op een onderzoeksproject dat de Hogeschool Utrecht van 2009 tot 2011 heeft uitgevoerd in de regio Gorinchem-Leerdam. Tijdens dit project hebben professionals in de praktijk geëxperimenteerd met nieuwe vormen van casemanagement. In dit boek beschrijven projectleider Leo Admiraal en tekstschrijver Marlies Wopereis de resultaten van dit onderzoek en de aanbevelingen die daaruit voortkomen.